- Resim Kompozisyonunun Öğeleri
- Üçte Bir Kuralı
- Önder Hatlar
- Bakışımlı ve Asimetrik Balans
- Odak Noktası
- Alan Derinliği
- Doku ve Kontrast
- Renk
- Sual ve Yanıt
Hususiyet | Tarif |
---|---|
Fotoğrafçılık | Resim çekme sanatı |
Bakış açısı | Bir nesnenin ya da sahnenin görüntülenme biçimi |
Kompozisyon | Bir fotoğraftaki öğelerin düzenlenmesi |
Çerçeveleme | Bir fotoğrafın kırpılma şekli |
Kompozisyon ipuçları | Fotoğraflarınızın kompozisyonunu iyi mi iyileştirebileceğinize dair öneriler |
II. Resim Kompozisyonunun Öğeleri
Resim kompozisyonunun unsurları mükemmel bir fotoğrafın yapı taşlarıdır. Beraber kullanıldıklarında görsel olarak cazibeli ve müessir bir imaj oluşturabilirler.
Resim kompozisyonunun beş temel unsuru şunlardır:
- Ders
- Arka plan
- Çerçeveleme
- Tenvir
- Renk
Bu unsurların her biri başarıya ulaşmış bir resim oluşturmada mühim bir rol oynar. Bu tarz şeyleri müessir bir halde iyi mi kullanacağınızı anlayarak fotoğrafçılığınızı bir üst seviyeye taşıyabilirsiniz.
Bu kısımda, resim kompozisyonunun her bir öğesini detaylı bir şekilde inceleyeceğiz. Bunların ne işe yaradığını, iyi mi çalıştığını ve bu tarz şeyleri çarpıcı sahneler kurmak için iyi mi kullanabileceğinizi tartışacağız.
III. Üçte Bir Kuralı
Üçte bir kuralı, görsel olarak daha cazibeli fotoğraflar çekmenize destek olabilecek bir kompozisyon kılavuzudur. Görüntünüzü hem yatay aynı zamanda dikey olarak üçe bölmeniz ve peşinden fotoğrafınızın ana konusunu çizgilerden birine ya da kesişim noktalarından birine yerleştirmeniz icap ettiğini belirtir. Bu, daha dengeli ve hoş bir kompozisyon oluşturmanıza destek olacaktır.
İşte üçte bir kuralına uyan bir resim örneği:
Gördüğünüz şeklinde, fotoğrafın ana mevzusu (uçurumun üstünde duran fert) üçte bir kuralıyla açılan çizgilerden birinde içeriyor. Bu, daha dengeli ve görsel olarak cazibeli bir kompozisyon yapmaya destek oluyor.
Üçte bir kuralı yalnızca bir kılavuzdur ve mutlaka bozulabileceği zamanlar vardır. Sadece, görsel olarak daha cazibeli fotoğraflar kurmayı öğrenmek için iyi bir başlangıç noktasıdır.
IV. Önder Hatlar
Önder çizgiler, izleyicinin gözünü fotoğrafınıza çekmeye destek olabilecek kuvvetli bir kompozisyon aracıdır. Naturel ya da insan yapımı olabilirler ve izleyicinin gözünü muayyen bir odak noktasına yönlendirmek ya da yalnız bir hareket ya da istikamet duygusu yaratmak için kullanılabilirler.
Yaygın öncü çizgi türlerinden bazıları şunlardır:
- Yollar
- Nehirler
- Yollar
- Demiryolu rayları
- Ağaçlar
- Binalar
Önder çizgileri kullanırken aşağıdakileri akılda tutmak önemlidir:
- Çizgiler net ve bariz olmalıdır.
- Çizgiler izleyicinin gözünü muayyen bir odak noktasına yönlendirmelidir.
- Çizgiler fazlaca dikkat distribütör olmamalı.
Biri olan çizgiler fotoğraflarınıza alaka ve derinlik katmanın mükemmel bir yolu olabilir ve daha dinamik ve ilginç bir kompozisyon oluşturmanıza destek olabilir.
V. Bakışımlı ve Asimetrik Balans
Bakışımlı balans, merkezi bir eksenin her iki yanındaki elemanların birbirinin ayna görüntüsü olmasıdır. Bu, bir görüntüde intizam ve istikrar duygusu yaratabilir. Asimetrik balans, merkezi eksenin her iki yanındaki elemanların değişik olması sadece yeniden de görsel bir ahenk duygusu yaratmasıdır. Bu, daha dinamik ve ilginç bir imaj yaratabilir.
Fotoğrafçılıkta hem bakışımlı aynı zamanda asimetrik balans müessir olabilir ve muayyen bir imaj için en iyi seçim, mevzuya ve istenen etkiye bağlı olacaktır.
Fotoğraflarınızda bakışımlı ve asimetrik balans yaratmak için birkaç ipucu:
- Kameranızı durağan(durgun) tutmak için bir tripod kullanın ve ufkun düz olduğu için güvenilir olun.
- Çekiminizi, merkez eksenin her iki yanındaki unsurların eşit aralıklı olacak biçimde dikkatlice ayarlayın.
- Beğendiğinizi bulana kadar değişik kompozisyonları kontrol edin.
Bakışımlı ve asimetrik dengeyi müessir bir halde kullanan görsellerden birkaç misal:
Bakışımlı ve asimetrik balans, görsel olarak cazibeli ve müessir sahneler kurmak için kullanılabilen fotoğrafçılıkta iki mühim kavramdır. Bu kavramları anlayarak ve değişik kompozisyonlar deneyerek fotoğrafçılık becerilerinizi geliştirebilir ve fotoğraflarınızı bir üst seviyeye taşıyabilirsiniz.
VI. Odak Noktası
Bir fotoğrafın odak noktası, izleyicinin gözünün çekilmiş olduğu imaj alanıdır. Çoğu zaman fotoğrafın mevzusudur, sadece muayyen bir unsur ya da tafsilat da olabilir. Bir fotoğrafı oluştururken izleyicinin neye odaklanmasını istediğinizi düşünmeniz ve peşinden kompozisyon öğelerini kullanarak gözlerini o noktaya çekmeniz önemlidir.
Bir fotoğrafta odak noktası oluşturmanın birkaç değişik yolu vardır. Bir yol kontrast kullanmaktır. Bu, parlak bir özneyi koyu bir arka plana karşı kullanarak ya da tam tersi biçimde yapılabilir. Ek olarak, öznenizin arkasındaki arka planı bulanıklaştırarak odak noktası kurmak için alan derinliğini de kullanabilirsiniz. Odak noktası oluşturmanın bir öteki yolu da yönlendirici çizgiler kullanmaktır. Bunlar, izleyicinin gözünü fotoğrafa ve odak noktasına doğru yönlendiren çizgilerdir.
Fotoğrafınızda bir odak noktası oluşturduğunuzda, izleyicinin dikkatini çekecek kadar kuvvetli olduğu için güvenilir olmanız önemlidir. Odak noktası iyi aydınlatılmış ve odaklanmış olmalı ve açıkça görülebilecek kadar büyük olmalıdır. Fotoğrafınızın odak noktasını ne yapacağınızdan güvenilir değilseniz, işe yarayan bir şey bulana kadar değişik öğelerle denemeler yapmayı kontrol edin.
VII. Alan Derinliği
Alan derinliği (DOF), bir fotoğrafta odakta gözüken mesafe aralığını anlatım eder. Alan derinliği, diyafram, odak uzaklığı ve mevzuya olan mesafe tarafınca belirlenir.
Geniş bir diyafram (ufak f-stop sayısı) sığ bir alan derinliğiyle sonuçlanacak ve fotoğrafın yalnızca ufak bir alanı odakta olacaktır. Bu çoğu zaman bir nesneyi arka plandan yalıtmak için kullanılır.
Dar bir diyafram (büyük f-stop sayısı) daha çok fotoğrafın odakta olduğu derin bir alan derinliğiyle neticelenecektir. Bu çoğu zaman bir sahnede daha çok tafsilat yakalamak için kullanılır.
Odak uzaklığı bununla birlikte alan derinliğini de etkisinde bırakır. Daha uzun bir odak uzaklığı (telefoto lens), daha kısa bir odak uzaklığından (geniş açılı lens) daha sığ bir alan derinliğiyle neticelenecektir.
Mevzuya olan uzaklık da alan derinliğini etkisinde bırakır. Mevzuya ne kadar yakın olursanız alan derinliği o denli sığ olur.
Alan derinliği, fotoğrafçıların görüntülerinin odağını denetim etmeleri için mühim bir araçtır. Alan derinliğinin iyi mi denetim edileceğini anlayarak, fotoğrafçılar muayyen öğeleri vurgulayan ve izleyicinin gözünü fotoğrafın muayyen alanlarına çeken sahneler yaratabilirler.
Doku ve Kontrast
Doku ve kontrast, görsel olarak ilginç ve ilginç sahneler oluşturmanıza destek olabilecek iki mühim resim kompozisyonu öğesidir. Doku, değişik nesnelerin ya da yüzeylerin dokunulduğunda hissettirdiği ya da görünmüş olduğu şekli anlatım ederken, kontrast, bir görüntüdeki iki ya da daha çok nesne ya da alan arasındaki parlaklık ya da karanlık farkını anlatım eder.
Etken bir halde kullanıldığında, doku ve kontrast fotoğraflarınızda derinlik ve ebat hissi yaratmaya destek olabilir ve ek olarak görüntünün muayyen öğelerine dikkat çekmeye destek olabilir. Mesela, görüntünüzün ön planına dokulu bir nesne ve arka planına pürüzsüz bir nesne yerleştirerek derinlik hissi yaratmak için dokuyu kullanabilirsiniz. Ek olarak, çevredeki alandan daha parlak ya da daha koyu hale getirerek görüntünün muayyen bir nesnesine ya da alanına dikkat çekmek için kontrastı kullanabilirsiniz.
Fotoğraflarınızda doku ve kontrastı kullanmak için birkaç ipucu:
- Çevrenizdeki değişik dokulara dikkat edin ve bu tarz şeyleri kullanarak ilgi çekici kompozisyonlar yaratmanın yollarını kontrol edin.
- Fotoğraflarınızda derinlik ve ebat hissi yaratmak için kontrast kullanın.
- Görüntünün muayyen öğelerine dikkati çekmek için dokuyu kullanın.
- Görüntülerinizin dokusunu ve kontrastını iyi mi etkilediğini görmek için değişik fer koşullarını kontrol edin.
Bu ipuçlarını izleyerek doku ve kontrastı kullanarak görsel olarak ilginç ve ilginç, kalabalığın arasından sıyrılacak fotoğraflar yaratabilirsiniz.
IX. Renk
Renk, bir ruh hali yaratmak, bir öykü bahsetmek ya da fotoğraflarınızı görsel olarak daha cazibeli hale getirmek için kullanılabilen kuvvetli bir araçtır. Etken bir halde kullanıldığında, renk fotoğrafınızın mevzusuna dikkat çekmeye, derinlik ve ebat hissi yaratmaya ve görsel alaka katmaya destek olabilir.
Fotoğraflarınızda renk kullanırken aklınızda bulundurmanız ihtiyaç duyulan birkaç şey var. Evvela yaratmak dilediğiniz genel ruh halini ya da hissi göz önünde bulundurun. Fotoğrafınızın sakinleştirici, enerjik ya da keyifli olmasını mı istiyorsunuz? Seçtiğiniz renkler fotoğrafınızın tonunu belirlemeye destek olabilir.
İkinci olarak, beraber iyi çalışacak renkleri düşünün. Mavi ve turuncu şeklinde birtakım renkler naturel olarak tamamlayıcıdır, ötekiler ise çatışır. Hangi renkleri kullanacağınızdan güvenilir değilseniz, seçim yapmanıza destek olması için daima bir renk çemberi kullanabilirsiniz.
En son, ışığın renkle etkileşimine dikkat edin. Aynı renk, tenvir koşullarına bağlı olarak fazlaca değişik görünebilir. Fotoğrafınızdaki renkleri iyi mi etkilediklerini görmek için değişik tenvir düzeneklerini kontrol edin.
Fotoğraflarınızda renk kullanmak için birkaç ipucu:
- Tutarlı bir manzara yaratmak için sınırı olan bir renk paleti kullanın.
- Görsel alaka yaratmak için zıt renkler kullanın.
- Fotoğrafınızın mevzusuna dikkat çekmek için renk kullanın.
- Fotoğrafınızdaki renkleri iyi mi etkilediğini görmek için değişik fer koşullarını kontrol edin.
Birazcık ergonomik yaparak, izleyicilerinizin dikkatini çekecek çarpıcı fotoğraflar yaratmak için renkleri kullanabilirsiniz.
S: Bir çekimi çerçevelemenin en iyi yolu nelerdir?
A: Bir kareyi çerçevelemenin birçok değişik yolu vardır, sadece en yaygın olanlardan bazıları üçte bir kuralını, yönlendirici çizgileri ve bakışımlı ya da asimetrik dengeyi kullanmaktır.
S: Fotoğraflarımı geliştirmek için aydınlatmayı iyi mi kullanabilirim?
A: Fotoğraflarınızı geliştirmek için aydınlatmayı kullanmanın birçok değişik yolu vardır, sadece en yaygın olanlardan bazıları naturel fer kullanmak, flaş kullanmak ve reflektör kullanmaktır.
S: Fotoğraflarımı en iyi biçimde görünmeleri için iyi mi düzenlerim?
A: Fotoğraflarınızı düzenlemenin birçok değişik yolu vardır, sadece en yaygın olanlardan bazıları resim düzen yazılımı kullanmak, filtreler kullanmak ve ön ayarları kullanmaktır.
0 Yorum