Bu yazı, fotoğraflarınızı bir üst seviyeye taşımanıza destek olacak birtakım gelişmiş fotoğrafçılık kompozisyon kurallarını ele alacaktır. Öncü çizgiler, bakışım, olumsuz alan, çerçeveleme, bakış açısı, renk ve doku benzer biçimde mevzuları ele alacağız.
Üçte bir kuralı
Üçte bir kuralı en temel kompozisyon kurallarından biridir, sadece hem de en önemlilerinden biridir. Görüntünüzü hem yatay bununla beraber dikey olarak üçte birlik parçalara bölmeniz ve arkasından fotoğrafınızın ana konusunu kesişim noktalarından birine yerleştirmeniz icap ettiğini belirtir. Bu, daha dengeli ve görsel olarak cazibeli bir imaj yaratacaktır.
İşte üçte bir kuralına uyan bir resim örneği:
Gördüğünüz benzer biçimde, fotoğrafın ana mevzusu (çiçek) üst ve sağ üçte birliklerin kesişim noktasında içeriyor. Bu, daha dengeli ve görsel olarak daha cazibeli bir imaj yaratıyor.
Önder çizgiler
Öncü çizgiler, fotoğrafınızdaki gözleri ana mevzuya yönlendiren çizgilerdir. Bunlar bir yol yahut dere benzer biçimde organik çizgiler olabileceği benzer biçimde, bir yol yahut bina benzer biçimde insan yapımı çizgiler de olabilir. Öncü çizgiler, fotoğraflarınızda derinlik ve doğrultu duygusu yaratmaya destek olabilir.
İşte yönlendirici çizgilerin kullanıldığı bir resim örneği:
Gördüğünüz benzer biçimde, bu fotoğraftaki yol gözü arka plandaki dağlara yönlendiriyor. Bu, fotoğrafta derinlik ve doğrultu duygusu yaratıyor.
Bakışım
Bakışımlı fotoğraflar, merkez eksenin her iki tarafında dengelenmiş fotoğraflardır. Göze oldukça hoş gelebilirler, sadece birazcık bunaltıcı da olabilirler. Bunu önlemek için, merkez eksenin bir tarafına öteki taraftaki öğelerden değişik öğeler ilave ederek bakışımlı fotoğraflarınıza birazcık asimetri ekleyebilirsiniz.
İşte bakışımlı bir fotoğrafın örneği:
(*10*)
Gördüğünüz benzer biçimde, bu resim merkez ekseninin her iki tarafında simetriktir. Çiçek fotoğrafın ortasındadır ve yapraklar çiçeğin her iki tarafına eşit biçimde dağılmıştır.
Olumsuz alan
Olumsuz alan, fotoğrafınızda ana mevzu tarafınca işgal edilmeyen alandır. Fotoğraflarınızda bir balans ve kontrast hissi yaratmak için kullanılabilir. Olumsuz alanı müessir bir halde kullanmak için, fotoğrafınızın ana mevzusunun net ve bariz olduğu için ve olumsuz alanın dikkat dağıtmadığından güvenli olmanız icap eder.
Olumsuz alan kullanan bir resim örneği:
Gördüğünüz benzer biçimde, bu fotoğrafın ana mevzusu kuştur. Olumsuz alan, kuşun arkasındaki mavi gökyüzüdür. Olumsuz alan, fotoğrafta bir balans ve kontrast hissi yaratmaya destek sunar.
Çerçeveleme
Çerçeveleme, fotoğrafınızdaki nesneleri kullanarak ana mevzu çevresinde bir çerçeve oluşturma tekniğidir. Bu, ağaçlar yahut kayalar benzer biçimde organik nesnelerle yahut binalar yahut çitler benzer biçimde insan yapımı nesnelerle yapılabilir. Çerçeveleme, fotoğrafınızın ana mevzusuna dikkat çekmeye ve derinlik hissi yaratmaya destek olabilir.
İşte çerçevelemenin kullanıldığı bir resim örneği:
Gördüğünüz benzer biçimde, bu fotoğraftaki ağaç kişiyi çerçeveliyor. Bu, ferdin dikkatini çekmeye ve fotoğrafta derinlik hissi yaratmaya destek oluyor.
Bakış açısı
Bakış açısı, nesnelerin görünmüş olduğu yoldur
Antet | Özellikler |
---|---|
Kompozisyon fotoğrafçılığı |
|
Kendin Yap Fotoğrafçılık |
|
Fotoğrafçılık ipuçları |
|
Fotoğrafçılık teknikleri |
|
Üçte bir kuralı |
|
2. Üçte bir kuralı
Üçte bir kuralı, görsel olarak daha cazibeli fotoğraflar oluşturmanıza destek olan bir kompozisyon tekniğidir. Görüntünüzün çerçevesinin hem yatay bununla beraber dikey olarak üçe bölünebileceği ve fotoğrafınızın en mühim öğelerinin bu çizgiler süresince yahut kesişim noktalarına yerleştirilmesi gerektiği fikrine dayanır.
Örnek olarak, bir görünüm fotoğrafı çekiyorsanız, ufuk çizgisini çerçevenin alt üçte birine, fotoğrafın ana konusunu ise üst üçte birine yerleştirebilirsiniz. Yahut, bir portre çekiyorsanız, mevzunun gözlerini çerçevenin üst üçte birine yerleştirebilirsiniz.
Üçte bir kuralı yalnızca bir kılavuzdur ve onu kullanmanın müsait olmayacağı birçok vakit vardır. Sadece, daha müessir fotoğraflar çekmeyi öğrenmek için iyi bir başlangıç noktasıdır.
3. Önder çizgiler
Önder çizgiler, izleyicinin gözünü fotoğrafınıza çekmeye destek olabilecek kuvvetli bir kompozisyon aracıdır. Bunlar bir yol yahut dere benzer biçimde organik unsurlar olabileceği benzer biçimde, bir sokak yahut bina benzer biçimde insan yapımı da olabilir. Önder çizgiler, ufuk yahut ağaç çizgisi benzer biçimde ima edilebilir.
Öncü çizgiler kullanırken, bunların net ve direkt olduğu için güvenli olmak önemlidir. İzleyici, çizgiyi ön plandan arka plana kadar kolayca takip edebilmelidir. Öncü çizgiler ek olarak fotoğrafınızda derinlik ve bakış açısı hissi yaratmak için de kullanılabilir.
Fotoğraflarınızda yönlendirici çizgileri kullanmak için birtakım ipuçları:
- İzleyicinin gözünü fotoğrafın içerisine yönlendirmek için yönlendirici çizgiler kullanın.
- Önder çizgilerin net ve direkt olduğu için güvenli olun.
- Derinlik ve bakış açısı hissi yaratmak için yönlendirici çizgiler kullanın.
- Naturel, suni ve ima edilen benzer biçimde değişik türdeki öncü çizgileri kontrol edin.
4. Bakışım
Bakışım, öğeleri dengeli ve tertipli bir halde düzenlemeyi içeren bir kompozisyon tekniğidir. Doğru kullanıldığında, bakışım fotoğraflarınızda bir ahenk ve rahatlık duygusu yaratabilir. Sadece, simetriyi oldukça sık kullanmaktan kaçınmak önemlidir, zira monotonlaşabilir.
İki tür bakışım vardır: yansıtıcı bakışım ve radyal bakışım. Yansıtıcı bakışım, bir görüntünün iki yarısı birbirinin ayna görüntüsü olduğunda ortaya menfaat. Radyal bakışım, bir görüntünün elemanları merkezi bir nokta çevresinde düzenlendiğinde ortaya menfaat.
Fotoğraflarınızda simetriyi kullanmak için birtakım ipuçları:
- Fotoğraflarınızın düz olduğu için güvenli olmak için tripod kullanın.
- Çiçek, bina yahut insan benzer biçimde bakışımlı bir nesne seçin.
- Fotoğrafınızın öğelerini dengeli bir halde düzenleyin.
- Fotoğraflarınızda en iyi kararı veren bakışım çeşidini bulmak için değişik bakışım türlerini kontrol edin.
Simetriyi müessir bir halde kullanan birtakım resim örnekleri şunlardır:
- (*10*)
5. Olumsuz alan
Olumsuz alan, bir fotoğrafın ana mevzusunun etrafındaki ve arasındaki alandır. Derinlik, balans ve görsel alaka duygusu yaratmak için kullanılabilir.
Olumsuz alanı kullanmanın bir yolu, mevzunuzu onunla çerçevelemektir. Örnek olarak, mevzunuzu bir fotoğrafın ön planına yerleştirebilir ve arka planı olumsuz alanla doldurabilirsiniz. Bu, mevzuya dikkat çekmeye ve derinlik hissi yaratmaya destek olabilir.
Fotoğrafta balans yaratmak için olumsuz alanı da kullanabilirsiniz. Örnek olarak, çerçevenin bir tarafına büyük bir nesne yerleştirebilir ve öteki tarafı olumsuz alanla doldurabilirsiniz. Bu, balans ve görsel alaka duygusu yaratmaya destek olabilir.
En son, bir fotoğrafa görsel alaka katmak için olumsuz alan kullanabilirsiniz. Örnek olarak, olumsuz alanı, gözü mevzuya çeken bir öncü çizgi kurmak için kullanabilirsiniz. Ek olarak, bir gizem yahut merak duygusu yaratmak için olumsuz alan kullanabilirsiniz.
6. Çerçeveleme
Çerçeveleme, bir fotoğrafın öğelerini görsel olarak cazibeli olacak ve bir öykü anlatacak biçimde çerçeve içerisinde düzen sürecidir. Bir fotoğrafı çerçevelemenin birçok değişik yolu vardır, sadece en yaygın tekniklerden bazıları şunlardır:
- İzleyicinin gözünü fotoğrafa çekmek için yönlendirici çizgiler kullanmak
- Balans duygusu yaratmak için bakışım yahut asimetri yaratmak
- Gizem yahut merak duygusu yaratmak için olumsuz alan kullanması
- En mühim unsurlara odaklanmak için fotoğrafı kırpma
Çerçeveleme, çarpıcı ve unutulmaz fotoğraflar kurmak için kullanılabilen kuvvetli bir araçtır. Değişik çerçeveleme tekniklerini deneyerek, hem görsel olarak cazibeli bununla beraber romantik olarak çağrışımlı fotoğraflar kurmayı öğrenebilirsiniz.
7. Bakış açısı
Bakış açısı, nesnelerin seyirciden uzaklaştıkça küçülme şeklidir. Bu, bir fotoğrafta derinlik hissi yaratmak ve nesnelerin daha mühim yahut daha azca mühim görünmesini sağlamak için kullanılabilir.
Bir fotoğrafta bakış açısı oluşturmanın birkaç değişik yolu vardır. Bir yol, birleşen çizgiler kullanmaktır. Birleşen çizgiler, kaybolma noktasında birleşen çizgilerdir ve derinlik ve mesafe hissi yaratmak için kullanılabilirler. Bakış açısı oluşturmanın bir öteki yolu da üst üste binen nesneler kullanmaktır. Nesneler üst üste ulaştığında, bir nesnenin ötekinin önünde olduğu yanılsaması doğar ve bu da derinlik hissi yaratmaya destek olabilir.
En son, bakış açısı yaratmak için boyutu da kullanabilirsiniz. Nesneleri daha büyük yahut daha ufak göstererek aralarında bir mesafe hissi yaratabilirsiniz. Örnek olarak, bir binanın önünde duran bir ferdin fotoğrafınız var ise, kişiyi kameraya daha yakın yerleştirerek daha ufak izah edebilir ve binayı kameradan daha uzağa yerleştirerek daha büyük izah edebilirsiniz.
Bakış açısı kuvvetli bir kompozisyon aracıdır ve fotoğraflarınızda muhtelif değişik efektler yaratmak için kullanılabilir. Perspektifin iyi mi çalıştığını anlayarak, görsel olarak daha entresan ve entresan fotoğraflar yaratmak için kullanabilirsiniz.
Renk
Renk, fotoğrafçılığın en mühim unsurlarından biridir ve bir ruh hali yaratmak, bir öykü bahsetmek yahut bir tek bir fotoğrafı görsel olarak daha cazibeli hale getirmek için kullanılabilir. Fotoğraflarınız için renk seçerken, yaratmak dilediğiniz genel etkiyi göz önünde bulundurmanız önemlidir. Örnek olarak, kırmızı, turuncu ve sarı benzer biçimde sıcak renkler coşku yahut enerji hissi yaratabilirken, mavi, yeşil ve mor benzer biçimde soğuk renkler sakinlik yahut sükünet hissi yaratabilir. Ek olarak, değişik renkleri yan yana koyarak fotoğraflarınızda kontrast yaratmak için rengi kullanabilirsiniz. Örnek olarak, yeşil bir arka plana karşı kırmızı bir çiçeğin fotoğrafı, kırmızı bir arka plana karşı kırmızı bir çiçeğin fotoğrafından daha çok görsel alaka yaratacaktır.
Fotoğrafınızın genel renk şemasına ayrıca, çerçevedeki muayyen öğelere dikkat çekmek için de renk kullanabilirsiniz. Örnek olarak, bir mevzuyu vurgulamak için parlak bir renk kullanabilir yahut derinlik hissi yaratmak için nefes bir renk kullanabilirsiniz.
Fotoğraflarınızda renk kullanırken, denemeler yapmak ve sizin için en iyi kararı veren şeyi görmek önemlidir. Kararlı ve süratli kurallar yoktur, bundan dolayı beğendiğiniz bir şey bulana kadar değişik renkler ve kombinasyonlarla denemeler yapmaktan çekinmeyin.
9. Doku
Doku, bir fotoğrafa alaka ve derinlik katmak için kullanılabilen görsel bir öğedir. Değişik malzemeler, ışıklandırma ve kamera açıları benzer biçimde muhtelif değişik teknikler kullanılarak oluşturulabilir.
Bir fotoğrafa doku eklemenin bir yolu değişik malzemeler kullanmaktır. Örnek olarak, bir parça kaba ağaç kabuğu, bir parça bez yahut bir parça metal kullanabilirsiniz. Aynı fotoğrafta değişik dokular da kullanabilirsiniz, örnek olarak kaba bir ağaç kabuğunun yanında pürüzsüz bir kaya.
Bir fotoğrafa doku eklemenin bir öteki yolu da tenvir kullanmaktır. Kontrast hissi yaratmak için sert fer kullanabilir yahut daha incelikli bir tesir yaratmak için yumuşak fer kullanabilirsiniz. Ek olarak değişik dokular yaratmak için değişik fer açıları da kullanabilirsiniz.
En son, doku kurmak için kamera açılarını kullanabilirsiniz. Örnek olarak, derinlik hissi yaratmak için düşük bir açı kullanabilir yahut düzlük hissi yaratmak için yüksek bir açı kullanabilirsiniz. Ek olarak değişik dokular kurmak için değişik perspektifler de kullanabilirsiniz.
Doku, entresan ve görsel olarak cazibeli fotoğraflar kurmak için kullanılabilen kuvvetli bir görsel öğedir. Değişik malzemeler, ışıklandırma ve kamera açıları kullanarak fotoğraflarınıza derinlik ve alaka katacak muhtelif değişik dokular oluşturabilirsiniz.
S: Üçte bir kuralı nelerdir?
A: Üçte bir kuralı, bir görüntünün en mühim unsurlarının çerçeveyi üçte birliklere bölen imgesel çizgiler süresince yerleştirilmesi icap ettiğini öneren bir kompozisyon kılavuzudur. Bu, daha dengeli ve görsel olarak cazibeli bir imaj yapmaya destek olabilir.
S: Önder çizgiler nedir?
A: Önder çizgiler, izleyicinin gözünü muayyen bir noktaya çeken bir görüntüdeki öğelerdir. Bunlar bir yol yahut dere benzer biçimde organik öğeler yahut bir bina yahut köprü benzer biçimde insan yapımı öğeler olabilir. Önder çizgiler, bir görüntüde derinlik ve doğrultu duygusu yaratmaya destek olabilir.
S: Bakışım nelerdir?
A: Bakışım, bir görüntüde balans ve intizam yaratan bir kompozisyon tekniğidir. Bakışımlı bir imaj, sol ve sağ tarafların birbirinin ayna görüntüsü olduğu bir görüntüdür. Bakışım, bir görüntüde sakinlik ve sükünet hissi yaratmak için kullanılabilir.
0 Yorum